Veelgestelde vragen
Hieronder vind je de vragen die we het vaakst gesteld krijgen. Heb je toch een vraag die hier niet beantwoord wordt? Aarzel niet om ons te contacteren.
De prijs van een laadpunt is afhankelijk van het merk en type laadpunt, kabellengte, ondergrond en sturingsopties. Vraag hieronder een snelle indicatie en we sturen een raming.
Ja. Zeker voor bedrijven en VME’s voorzien backbone en zekeringkast met groei‑marge.
Accu‑R8 regelt AREI‑conforme installatie en keuring, inclusief schema’s.
Onze zusterfirma Charge‑R8® verzorgt badges, roaming en rapportering.
Vehicle-to-grid (V2G) is een technologie die het mogelijk maakt om elektrische voertuigen (EV’s) niet alleen energie te laten verbruiken, maar ook om overtollige energie terug te sturen naar het elektriciteitsnet wanneer ze niet in gebruik zijn. V2G-systemen maken bidirectionele energiestroom mogelijk tussen de batterij van het voertuig en het elektriciteitsnet, waardoor eigenaren van EV’s geld kunnen verdienen met de overtollige energie die hun voertuig genereert.
Met V2G-systemen kunnen elektrische voertuigen fungeren als gedistribueerde energieopslagsystemen, waarbij hun batterijen tijdens piekperiodes in de vraag, zoals hete zomerse namiddagen wanneer het gebruik van airconditioning hoog is, een bron van energie bieden. V2G-technologie maakt het ook mogelijk dat EV-eigenaren de batterij van hun voertuig als back-up stroombron kunnen gebruiken tijdens stroomuitval of andere noodsituaties.
V2G-systemen hebben het potentieel om veel voordelen te bieden, waaronder het vergroten van de betrouwbaarheid van het net, het verminderen van de behoefte aan extra netinfrastructuur en het verlagen van de totale kosten van elektriciteit voor consumenten. V2G-technologie staat nog in de beginfase van ontwikkeling, maar veel automakers en nutsbedrijven investeren in onderzoek en ontwikkeling om het toegankelijker en praktischer te maken voor dagelijks gebruik.
Over het algemeen zijn er meerdere manieren om te betalen voor het opladen aan een laadpaal, waaronder:
- Laadpas of app: Veel laadpaalexploitanten bieden hun eigen laadpas of app aan waarmee je kunt betalen voor het opladen. Je koppelt deze laadpas of app aan je bankrekeningnnummer en gebruikt deze om te betalen.
- Creditcard: Sommige laadpalen accepteren betalingen met creditcard. Je voert je creditcardgegevens in bij de laadpaal en wordt vervolgens in rekening gebracht voor het opladen.
- Sms-betaling: Bij sommige laadpalen is betaling per SMS mogelijk. Je stuurt een bericht met het laadpaalnummers en het aantal kWh dat je wilt opladen en ontvangt vervolgens een bevestiging en factuur per SMS.
- Betaling via QR-codes: Aan alle laadpalen die wij plaatsen, is het mogelijk om te betalen via een QR-code (direct payment). Zo kan je altijd laden, ook al heb je geen laadpas of creditcard ter beschikking.
- Geen betaling: Er zijn ook laadpalen die gratis zijn, bijvoorbeeld bij supermarkten of parkeergarages. Let wel op eventuele parkeerkosten.
Een RFID-reader bij een laadpaal is een ingebouwde kaartlezer dat gebruikmaakt van RFID-technologie om de identiteit van een gebruiker te verifiëren voordat hij of zij toegang krijgt tot de laadsessie.
Om de laadsessie te starten, houdt de gebruiker een RFID-kaart (laadpas) of -sleutelhanger (laadtag) voor de sensor, die de informatie op de kaart leest en verifieert met de beveiligingsgegevens in het systeem. Als de informatie overeenkomt, wordt de laadsessie gestart en kan de gebruiker zijn of haar voertuig opladen.
Dit type beveiliging helpt bij het voorkomen van ongeautoriseerde toegang tot de laadpaal en zorgt ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot de laadsessies en de bijbehorende kosten.
Een Charge Point Operator (CPO) is een bedrijf dat laadpalen voor elektrische voertuigen exploiteert en onderhoudt. Het doel van een CPO is ervoor te zorgen dat het laden van elektrische voertuigen gemakkelijk, betrouwbaar en veilig is voor gebruikers, en dat de voordelen van elektrisch rijden voor meer mensen toegankelijk worden gemaakt.
Een tarief dat rekent op je piekafname i.p.v. enkel kWh. Doel: net ontlasten en pieken verminderen. Het zet aan tot efficiënter verbruik en lagere gelijktijdige lasten.
Ingebouwde 6 mA DC-lekdetectie verhoogt veiligheid en drukt kosten, omdat extra componenten in de zekeringkast niet nodig zijn.
Snelladen = DC met hoog vermogen (vanaf ca. 43 kW tot zelfs 375 kW). Gaat veel sneller dan AC-laden (typisch 11/22 kW), maar je wagen moet het ondersteunen.
Publiek toegankelijk, maar niet in de openbare ruimte en vaak niet 24/7. Denk aan een supermarktparking.
Voor ondernemingen: verhoogde kostenaftrek bij vrij toegankelijke en groen gevoede infrastructuur (percentages volgens periode).
Voor particulieren: belastingvermindering met dalende percentages per periode en plafonds; bidirectioneel kan hoger plafond krijgen. Voorwaarden zijn van toepassing.
Het voorkomt in de eerste plaats stroomuitval en overbelasting van het elektriciteitsnetwerk.
De module zal het verbruik in het gebouw continu meten en vergelijken met het totaal beschikbaar vermogen. De overgebleven stroom zal naar de laadpalen gestuurd worden.
Het grote voordeel hiervan? De module zorgt ervoor dat het gecombineerd verbruik van de laadpaal en het gebouw niet boven de maximale capaciteit gaat. Dit vermijdt hoge pieken en speelt op die manier in op het capaciteitstarief, dat van toepassing is sinds 01/2023.
Onze wallboxen zijn volledig geconnecteerd met de elektriciteitsinstallatie via een load balancing module. Via deze technologie houden ze rekening met andere (grote) verbruikers in het gebouw en passen ze het laadvermogen aan. Zo krijgen de huishoudtoestellen bijvoorbeeld prioriteit.
Dergelijke intelligente laadinstallatie zorgt ervoor dat je niet onnodig oplaadt aan een te hoog vermogen.
Met de invoer van het capaciteitstarief vanaf 01 januari 2023 wordt het een must om “slim” te laden en zo de pieken in je stroomverbruik af te vlakken.
Maar don’t worry, wij plaatsen ENKEL slimme laadpalen en geven je na de installatie graag nog enkele tips mee om het gebruik van het laadstation te optimaliseren. Zo verbruik je minder en dat is dan weer goed voor je portemonnee.
Dit is een laadpaal die de elektrische wagen kan opladen én ook de overtollige elektriciteit van het elektrisch voertuig kan sturen naar de laadpaal om te gebruiken voor andere doeleinden.
Vanaf 1 januari 2023 is er een belastingsvermindering voor particulieren tot € 8.000 per laadstation en per belastingplichtige.
Bij het opladen van hun EV vragen veel mensen zich af hoe het precies zit met de stroom die ze in hun auto laden. Komt alle stroom die uit de laadpaal komt, wel goed in de accu terecht of gaat er toch stroom verloren?
We leggen het graag even uit!
Ons stroomnetwerk bestaat uit wisselstroom (AC), terwijl de stroom die we in onze accu opslaan, gelijkstroom (DC) moet zijn. Om de stroom geschikt te maken voor de accu van je EV dient deze een ware transformatie te ondergaan. We noemen deze transformatie ‘omvormen’
EV-rijders met zonnepanelen zijn misschien al bekend met deze term, want bij de meeste zonnestroom systemen is ook een omvormer betrokken. Zo’n zonnepanelen-omvormer verandert de op het dak opgewekte gelijkstroom (DC) naar voor het stroomnetwerk geschikte wisselstroom (AC). De omvormers die zijn ontwikkeld voor het opladen van EV’s werken precies andersom. Zij vormen de wisselstroom (AC) uit het stroomnetwerk om tot gelijkstroom (DC), die kan worden opgeslagen in de accu van de EV.
Bij een DC lader gebeurt dit omvormingsproces in de laadpaal, zodat de stroom die de laadpaal levert, geschikt is om direct in de accu te laden. Bij een AC lader gebeurt dit omvormingsproces in een in de auto ingebouwde omvormer. Dit is meteen ook de reden waarom opladen bij een AC lader langer duurt: de stroom moet immers eerst een transformatie ondergaan voor het kan worden opgeslagen in de accu.
Dit omvormingsproces klinkt ingewikkeld en als je er over nadenkt is het dat ook. De stroom ondergaat echt een behoorlijke metamorfose! Het is dan ook niet vreemd dat er 10 tot 20 procent van de geladen stroom gebruikt dient te worden om het omvormingsproces succesvol te laten verlopen. De stroom die de accu niet bereikt, wordt dus onder andere ingezet voor het aandrijven van de omvormer, maar ook voor het verwarmen of juist koelen van de accu tijdens de laadsessie. Dit om ervoor te zorgen dat deze minder snel achteruitgaat. De zogezegde ‘verloren’ stroom komt jou en je EV dus wel degelijk ten goede, maar is alleen minder zichtbaar.
Nu weet je precies waar die extra stroom naartoe gaat!
Of je nu laadpalen wilt voor thuis, je bedrijf of een VME, Accu-R8® staat voor je klaar!
Heb je vragen over onze laadoplossingen of wil je weten hoe we de installatie van jouw laadinfrastructuur aanpakken?
Laat je gegevens achter via het formulier en één van onze specialisten neemt snel contact met je op.
Samen vinden we de oplossing die het beste bij jouw situatie past.
Accu-R8®
Gellenberg 80a
3210 Lubbeek
Tel: 016 90 96 95
Mail: info@accu-r8.be
Onze technische helpdesk nodig? storingen@accu-r8.be