Verplichtingen voor laadpunten bij parkeerterreinen: wat U moet weten?

Vanaf 11 maart 2021 zijn er nieuwe regels van kracht voor de installatie van laadpunten op parkeerterreinen bij gebouwen. Deze verplichtingen zijn ingevoerd om de transitie naar zero-emissie-transport te versnellen en maken deel uit van de Europese richtlijn inzake energieprestaties van gebouwen. 

Verplichtingen voor bestaande gebouwen (vanaf 2025)

Vanaf 2025 geldt een nieuwe regel voor bestaande niet-woongebouwen met grote parkeerterreinen:

- Niet-woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen: Uiterlijk op 1 januari 2025 moeten deze parkeerterreinen beschikken over ten minste twee oplaadpunten. Deze verplichting geldt, zelfs als er geen renovaties of vergunningen zijn aangevraagd.

Voor woongebouwen zonder ingrijpende renovaties zijn er geen verplichtingen, ongeacht de grootte van het parkeerterrein.

Verplichtingen voor nieuwbouw en ingrijpende renovaties:

Sinds 11 maart 2021 moeten nieuwbouw- en renovatieprojecten rekening houden met de aanleg van infrastructuur voor laadpunten. Dit zijn de belangrijkste vereisten:

Woongebouwen: 

  - Bij nieuwbouw of ingrijpende renovaties met een parkeerterrein van twee of meer plaatsen moet de infrastructuur worden voorbereid voor toekomstige laadpunten, hoewel de laadpalen zelf nog niet geïnstalleerd hoeven te worden.

Niet-woongebouwen: 

  - Bij parkeerterreinen met meer dan 10 plaatsen moeten minstens twee laadpunten worden geïnstalleerd en moet de infrastructuur voor toekomstige laadpunten voor minstens 25% van de plaatsen worden aangelegd.

Technische vereisten voor laadpunten:

Laadpunten moeten voldoen aan enkele technische standaarden om te kunnen voldoen aan de regelgeving. Het laadpunt moet:

- Een vermogen leveren van meer dan 3,7 kW.

- Uitgerust zijn met een Type 2-connector (AC) of een Combo 2-connector (DC), de Europese standaard voor elektrische voertuigen.

Uitzonderingen en handhaving:

Bij ingrijpende renovaties geldt een uitzondering als de kosten voor laadinstallaties meer dan 7% van de totale renovatiekosten bedragen. Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) is verantwoordelijk voor de handhaving van deze verplichtingen. Overtredingen kunnen leiden tot boetes tussen € 1.000 en € 2.000 per ontbrekend laadpunt of parkeerplaats zonder infrastructuur.

Conclusie:

De nieuwe verplichtingen voor laadpunten op parkeerterreinen ondersteunen de overgang naar duurzaam transport. Voor eigenaren van gebouwen en parkeerterreinen is het essentieel om tijdig aan deze regels te voldoen om boetes te vermijden en bij te dragen aan een groenere toekomst.


Gratis startgids: laadpalen en laadpassen voor bedrijven.

Wil jouw bedrijf investeren in laadinfrastructuur? In een gratis startgids navigeren wij je als ervaren installatiepartner in 6 stappen naar zorgeloos laden.

8 tips om het rijbereik van je elektrische auto te vergroten

Ontdek onze tips voor een groter rijbereik

Waarom investeren in een laadpaal?

Ontdek de voordelen van een laadpaal

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x